De training Mindfulness mét Compassie is een verdiepende training als vervolg op de Mindfulness training. Deze training gaat over vriendelijk leren worden voor jezelf. Voor anderen zijn we vaak veel vriendelijker en zorgzamer dan voor onszelf. Zolang je aan je eigen hoge eisen kunt voldoen lijkt alles goed te gaan ook al is dat alleen al vaak uitputtend. Maar als het tegenzit, belemmert je innerlijke criticus je nog meer. Vaak geven we onszelf dan op de kop juist in situaties die al moeilijk zijn. De prijs hiervan is verlies aan plezier en soms klachten als verbittering, piekeren, angst of somberheid.

Als je niet kan thuiskomen bij jezelf, waar kan je dan wel thuiskomen? Dit is waar zelfcompassie om gaat. Hoe zou het zijn als jij jezelf anders leerde behandelen? Als je je eigen goede vriend(in) wordt? Uit onderzoek blijkt dat wij, als wij vriendelijker en zorgzamer met onszelf omgaan, we veel veerkrachtiger en emotioneel sterker in het leven staan. Je vergroot je (zelf)acceptatie en verbetert je relatie met jezelf en daardoor ook met anderen. En dat valt te leren!

Compassie is liefde die pijn ontmoet
en liefdevol zorg draagt


Zoek je

  • beter om leren gaan met pijn, frustraties of emoties
  • meer tevreden en milder leren zijn voor mezelf
  • minder last hebben van zelfkritiek, schaamte of oordelen over mezelf
  • minder hard zijn voor mezelf of anderen
  • jezelf meer leren accepteren zoals je bent
  • een positievere, steunende houding voor jezelf leren ontwikkelen

Inhoud training

In de zesweekse training, Mindfulness mét Compassie wordt verdiepend gewerkt met een variatie aan oefeningen, die allemaal de bedoeling hebben je meer in contact te brengen met de bronnen van vriendelijkheid en mededogen in jezelf. Je leert jezelf op te vangen en te troosten en kalmeren.

Thema’s die aan bod komen zijn o.a. contact maken met een veilige plek in jezelf, compassie voor je lichaam, de werking van de emotieregulatiesystemen, omgaan met je innerlijke criticus, zorg dragen voor moeilijke emoties etc. Er is veel ruimte voor uitwisseling, maar het proces is individueel binnen een veilige groep.

Je zult meer uit de training halen als je ook thuis oefent, liefst dagelijks. Dit kost ongeveer 20-30 minuten per keer, 6 dagen per week. Zelfcompassie kan je vooral leren door er dagelijks mee bezig te zijn. Daarnaast ontvang je wekelijks een hand-out en te downloaden geluidbestanden om thuis te oefenen.


Mogelijkheden

De training Mindfulness mét Compassie zal evenals de Mindfulness training ook gegeven worden in een groep, together of individueel.