Mindfulness betekent simpelweg: bewust zijn van de huidige ervaring. Het is een open, vriendelijke en opmerkzame aandachtige levenshouding.

In het dagelijks leven zijn we veel bezig met wat er nog allemaal MOET, zou kunnen gebeuren of gebeurd is. We laten ons meeslepen in emoties, piekergedachten en reageren vaak automatisch op wat ons overkomt. Gevoelens door stress, werkdruk, onverwachte veranderingen in je werk, gezin of levensomstandigheden etc. kun je niet voorkomen. We geloven vaak dat als de stressvolle periode voorbij is, je weer tijd en ruimte hebt om jezelf op te laden. Stress houdt misschien even op, maar daarna is er wel weer iets anders waar je stress van krijgt. Want er komen genoeg andere stressvolle momenten en periodes op ons pad. Stress hoort bij het leven!

You can’t stop the waves, but you can learn how to surf

– Jon Kabat Zinn –

De basis van Mindfulness is oefenen in bewuste, vriendelijke aandacht voor dit moment. Aandacht voor NU. Aandacht voor de adem, lichamelijke klachten, spanning, zorgen, piekeren en werkdruk. Door onze aandacht of opmerkzaamheid te trainen leven we minder op de automatische piloot. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van de gedachten in je hoofd. Daardoor kun je je beter concentreren en je ontspant gemakkelijker. Je wordt rustiger. Mindfulness leert je om dingen meer te accepteren zoals ze zijn, inclusief je eigen verzet tegen de situatie. Je leert kiezen voor wat nu echt belangrijk is door met liefdevolle aandacht, zonder oordeel naar jezelf te kijken.


Zoek je

  • meer ontspanning ervaren in je lijf en in je hoofd
  • anders leren omgaan met stress, spanning, gepieker, onrust en pijnklachten
  • meer regie over je eigen leven in plaats van geleefd te worden
  • anders leren omgaan met ondermijnende gedachten en patronen
  • meer in contact met jezelf komen en daardoor beter voor jezelf kunnen zorgen
  • meer genieten van het leven in het hier en nu

Inhoud training

De achtweekse training, gebaseerd op Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) en Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT), is voor alle volwassenen die hun kostbare leven voluit willen leven. Of je nu stress ervaart in je werk, turbulentie in je gezin of last hebt van piekeren, slapeloosheid, angstklachten of lichamelijke pijn, of als je juist wilt voorkomen dat je klachten krijgt: iedereen is welkom!

Tijdens de training krijg je inzicht en word je je meer bewust hoe je beter met stress en spanning kunt omgaan. We zullen werken met eenvoudige lichaamsoefeningen, meditaties, bewustwordings- en visualisatie-oefeningen. Je leert beter voor jezelf zorgen, bewust worden van bepaalde gedachtenpatronen en je eigen innerlijke kritische stem. En het allerbelangrijkste: met meer mildheid en vriendelijkheid naar jezelf toe, je eigen leven leven!

Je zult meer uit de training halen als je ook thuis oefent, liefst dagelijks. Dit kost ongeveer 20-30 minuten per keer, 6 dagen per week. Daarnaast ontvang je wekelijks een hand-out en te downloaden geluidbestanden om thuis te oefenen. Na de achtste bijeenkomst zal je diverse meditatietechnieken beheersen en zelf kunnen inschatten welke voor jou geschikt zijn om zelfstandig mee door te gaan.


Mogelijkheden

Mindfulness in een groep
De groep bestaat uit 4 tot 8 personen. Tijdens iedere bijeenkomst doorlopen we een verschillend thema, zoals: bewust worden van de automatische piloot, omgaan met onprettige gebeurtenissen, omgaan met stress, negatieve gedachten herkennen etc.

Mindfulness together
Sommige mensen volgen de training liever samen met hun partner, een goede vriend of vriendin, een familielid of een collega. Dit heeft als voordeel dat je kunt oefenen met iemand die je kent en waar je je prettig bij voelt.

Mindfulness individueel
Sommige mensen willen, om verschillende redenen, liever niet in een groep werken. Dit heeft als voordeel dat meer persoonlijke thema’s in de training aan de orde kunnen komen.

Mindfulness met Compassie (vervolgtraining)
De training Mindfulness met Compassie is een verdiepende training als vervolg op een Mindfulness training. Deze training gaat over vriendelijk leren worden voor jezelf. Je wordt je meer bewust hoe je met jezelf omgaat: Stel dat je je eigen goede vriend(in) wordt, hoe zou dat voor je zijn? Vriendelijkheid en mildheid kun je trainen! In deze training leer je hoe je jezelf kunt opvangen, troosten en kalmeren. Je vergroot je (zelf)acceptatie en verbetert je relatie met jezelf en daardoor ook met anderen.

(Examen) stress de baas voor pubers
Een (examen)periode is een spannende periode. Zelfs de meest relaxte leerling zal moeten bekennen dat er in twee weken in mei heel veel op het spel staat. De training geeft je handvatten om vol zelfvertrouwen en zonder teveel stress deze periode in te gaan. Tevens is deze training geschikt voor pubers om beter te leren om gaan met stress.

OncoFit PLUS
Als trainer ben ik betrokken bij het nazorg traject OncoFit PLUS van FysiovdBerge in Culemborg. Samen met collega’s, verbonden aan FysiovdBerge, biedt ik mijn diensten aan om mensen die kanker hebben gehad en ‘schoon’ zijn verklaard weer op weg te helpen. Ook wanneer er sprake is van een chronische vorm van kanker wordt gekeken welke gerichte vorm van begeleiding wenselijk is. Meer informatie is te vinden op www.fysiovdberge.nl.